مقالات آموزشی

کارتن بسته بندی قهوه

تولید انواع جعبه و کارتن صادراتی 09139480043 09353115152 و 09133115162

یکی از انواع کارتنها، کارتن بسته بندی قهوه می باشد. در این نوشته قصد داریم تا این نوع بسته بندی را مورد بررسی قرار دهیم.

تولید انواع جعبه و کارتن صادراتی:

۰۹۱۳۹۴۸۰۰۴۳ – ۰۹۳۵۳۱۱۵۱۵۲ و ۰۹۱۳۳۱۱۵۱۶۲

مقدمه

قهوه یکی از محصولاتی است که باید دور از رطوبت نگهداری شود. این وظیفه به عهده بسته می باشد.

از طرف دیگر قهوه محصولی گران قیمت بوده و به صورت گرمی به فروش می رسد. همین امر، اهمیت بسته بندی آن را افزون می نماید.

تولیدکنندگانی که قصد رقابت در بازار فروش قهوه را دارند، می باید توجه ویژه‌ای به بسته بندی آن بنمایند. در این بین کارتن بسته بندی قهوه جایگاه خاصی را از آن خود نموده است. این نوع بسته بندی تمامی ویژگیهای بسته بندی مناسب برای قهوه را در بر می گیرد.

از قوه بیشتر بدانیم

از قهوه بیشتر بدانیم
از قهوه بیشتر بدانیم

هنگامی که می خواهیم از بسته بندی مناسب قهوه، سخن بگوییم، بهتر است تا با این محصول بیشتر آشنا شویم.

قهوه، نوعی نوشیدنی رایج است که از دانه‌های بوداده و آسیاب‌شده گیاه قهوه به‌دست می‌آید.

گیاه قهوه بومی مناطق نیمه‌گرمسیری آمریکا و برخی از جنوب آسیا و جنوب شرق آسیا است، ابتدا در مناطق استوایی آمریکا، جنوب شرقی آسیا، هند و آفریقا کشت می شده است،بعدها از آفریقا به دیگر نقاط جهان پراکنده شد و اکنون در بیش از ۷۰ کشور کشت می‌شود.

هنگام رسیدن میوه گیاه قهوه، دانه‌های قهوه را برداشت و فرآوری می‌کنند. دانه‌های قهوه خشک شده به درجات مختلف برشته می‌شوند، بسته به عطر و طعم موردنظر، درجه‌بندی‌های پخت گوناگونی برای این محصول درنظر گرفته شده‌ است. قهوه کمی اسیدی است و به‌ علت داشتن کافئین بالا، یک ماده محرک می باشد.

معنای کلمه قهوه

از قهوه بیشتر بدانیم
از قهوه بیشتر بدانیم

قهوه عربی شده واژه کفا یا کافا است. در اصل نام منطقه و شهری در جنوب غربی اتیوپی می باشد که گیاه قهوه در ابتدا در آنجا یافت شده‌ است،

فرهنگ‌نویسان عرب می‌گویند کلمه قهوه در اصل نام گونه‌ای شراب بوده‌ است. به قول اعراب ریشه این واژه، فعلِ «قها» به‌معنی بی‌اشتها بودن است. در گذشته تصور بر این بود که این مایع باعث بی‌اشتهایی می‌شود.

این واژه از راه زبان ترکی به زبان‌های اروپایی راه یافته‌ است.

چندین دلیل دیگر برای نامگذاری قهوه آورده شده:

این واژه از یک زبان اتیوپیایی یا یک زبان آفریقایی دیگر گرفته شده باشد. در اصل نام منطقه‌ای به نام کفا در جنوب‌غربی اتیوپی بوده‌ است. گمان می‌رود که گیاه قهوه نخست آن جا یافت شده، در ضمن مردم آن منطقه به این گیاه بون می‌گویند.

ابوعلی سینا، حدود هزار سال پیش در کتاب خود شرح جامعی در مورد قهوه آورده که البته ایرانیان در آن عصر بر آن نام بونو نهاده بودند. بوعلی نیز همین واژه را به کار بسته‌است. این واژه‌ای است که هنوز در اتیوپی آن را به کار می‌برند. بوعلی سینا قهوه را به منظور تحریک بیماران افسرده، مورد استفاده قرار داده‌ است.

پیشینه قهوه

کارتن بسته بندی قهوه
کارتن بسته بندی قهوه

پیشینه قهوه را در سه بخش جهان اسلام، اروپا و ایران بیان می نماییم.

پیشینه قهوه در جهان اسلام

دین اسلام نوشیدنی‌های الکلی را حرام به‌ شمار می‌آورد. نوشیدنی قهوه به عنوان جایگزینی برای نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌شد.

این نوشیدنی از قرن ۱۳ میلادی بسیار محبوب و مقبول شد. تا اوایل قرن ۱۵ میلادی در مصر، شام و عثمانی بسیار مصرف می‌گردید و در همه این شهرها قهوه‌خانه‌هایی برپا شد. مقامات مذهبی در مکه، قاهره و استانبول تلاش کردند تا مصرف آن را ممنوع کنند.

شیخ‌ها بر سر شباهت اثرات قهوه و الکل بحث می‌کردند. برخی به این اشاره می‌کردند که دست به دست کردن قوری قهوه، بی شباهت به دست به دست کردن پیاله شراب نیست. در پایان با نوشیدن قهوه موافقت کردند.

قهوه‌خانه نهاد جدیدی بود که مردان در آن جمع می‌شدند و به صحبت کردن، شعرخوانی و بازی‌هایی مانند تخته نرد و شطرنج می‌پرداختند. آن‌ها به مرکزی برای تجمع متفکران و به صورت ضمنی به رقیبی برای مسجد به عنوان محل ملاقات جمعی بدل شده بودند. برخی عالمان دینی معتقد بودند که قهوه‌خانه حتی از میکده هم بدتر است. مقامات متوجه شده بودند که این اماکن می‌تواند تبدیل به لانه‌های فتنه شود. با این حال همه تلاش‌ها برای ممنوعیت مصرف قهوه، حتی با وجود صدور حکم اعدام در دوره سلطان مراد چهارم (۱۶۲۳ تا ۱۶۴۰ میلادی)، به شکست انجامید. در پایان عالمان دینی به اجماع رسیدند که مصرف قهوه مباح است.

مؤسسه چاپ و نشر سلام، متخصص در طراحی، تولید و چاپ انواع جعبه و کارتن از جمله کارتن بسته بندی قهوه می باشد.

پیشینه قهوه در اروپا

قهوه از دو مسیر به اروپا راه یافت:

از طریق تجارت زمینی امپراتوری عثمانی

از طریق تجارت دریایی، از بندرهای یمن و شاخ آفریقا

پس از آغاز قرن هفدهم، گیاه قهوه که با قاچاق دانه‌های بسیار حاصلخیز به کشور هند راه یافته بود.

کافه رویال لندن، نقاشی از ویلیام اورفن به سال ۱۹۱۲

در این کشور هم پرورش یافت. تقریباً در سال ۱۶۵۰ میلادی، قهوه به کشور انگلستان وارد می‌شد. قهوه‌خانه‌ها در شهرهای آکسفورد و لندن تأسیس شدند.

کشت گیاه قهوه در انگلستان از همان زمان آغاز گردید. اما آفت‌ها و آب‌وهوای سرد منطقه، گیاهان قهوه را نابود نمود. انگلیسی‌ها مجبور شدند به جای کشت قهوه، به کشت چای روی بیاورند.

ابتدا در اروپا به قهوه، به عنوان نوشیدنی مسلمانان، با دیده شک نگریسته می‌شد. در سال ۱۶۰۰، پاپ کلمنت هشتم چنان از یک فنجان قهوه لذت برد که انحصار آن در دست مسلمانان را خطایی بزرگ دانست. او خواستار «تعمید دادن» آن شد.

نوشیدن قهوه در اتریش، پس از شکست حصر وین در سال ۱۶۸۳ و مصادره ذخیرهٔبزرگ قهوه آن‌ها، افزایش شدیدی یافت.

تا پیش از آغاز قرن هجدهم میلادی، استفاده از نوشیدنی قهوه در سراسر اروپا رایج شده بود. کشورهای اروپایی این گیاه را به مناطق گرمسیری معرفی کردند. این کشورها نسبت به کشت و تولید انبوه گیاه قهوه اقدام نمودند.

در اروپا هم مانند خاورمیانه و ایران بزرگ، قهوه‌خانه‌ها به مکانی برای معاشرت، مطالعه و تبادل نظر درباره موضوعات روز بدل شد. یک شباهت دیگر، امکان تبدیل آن‌ها به مکانی برای اجتماع عناصر نامطلوب و خرابکاران بود.

چارلز دوم، پادشاه انگلستان قهوه‌خانه‌ها را «مکانی برای ملاقات خائنان و نشر شایعات سخیف درباره اعلیحضرت و وزیرانش» معرفی می‌کرد. در قرن ۱۸، قهوه‌خانه معروف پاریس، کافه پروکوپ، مشتریان ثابتی همچون مارا،دانتون و روبسپیرداشت. در طول انقلاب فرانسه در آنجا برای انقلاب طرح‌ریزی می‌کردند.

پیشیبنه قوه در ایران

تاریخ قطعی ورود قهوه به ایران معلوم نیست. اما چون در آغاز پادشاهی شاه عباس قهوه خانه در ایران وجود داشته ممکن است که نوشیدن قهوه از عهد شاه طهماسب یکم در ایران معمول شده باشد. قهوه در زمان صفویه جای خود را در میان نوشیدنی‌های روزانه ایرانی‌ها باز کرد. نمونه‌ای است از ورود ایران به شبکه اقتصادی جهانی آن دوران تا قرن نوزدهم که چای به نوشیدنی غالب مردم تبدیل شد.

هنوز در ایران کلمه قهوه خانه حتی به مکان‌هایی که در آن چای سرو می‌شود هم گفته می‌شود که نشان می‌دهد قهوه در ایران متداول‌تر از چای بودهیا پیش از ورود چای، پای خود را به ایران باز کرده است. به گونه‌ای که هم‌اکنون نیز در زبان فارسی به رنگ آن، قهوه‌ای گفته می‌شود. همچنان این ماده سیاه و تلخ بسته به منطقه جغرافیایی و طبقه اجتماعی دوستداران خود را داشت. امروزه نوشیدن گونه‌های قهوه از جمله قهوه فرانسه، اسپرسو، کاپوچینو و قهوه فوری و شیر قهوه طرفداران بسیاری پیدا کرده است. البته قهوه ترک به‌خاطر محبوبیت میان ایرانیان ارمنی از گذشته در میان مردم رایج بوده و به‌واسطه فال قهوه جایگاه خاص خود را داشته.

صوفی‌ها با کمک نوشیدن قهوه می‌توانستند خود را برای انجام مراسم مذهبی بیدار نگه دارند. در دوران صفوی بود که قهوه‌خانه‌ها به‌عنوان مکان‌هایی برای تجمع شاعران و هنرمندان در ایران رواج پیدا کرد. در سال ۱۶۶۴ کاشف الدین یک داروشناس صفوی، یک رساله در مورد ارزش‌ها و خصوصیات قهوه به شاه عباس دوم تقدیم کرد.

تاریخ فرهنگ نوشیدن چای در ایران تنها از پایان قرن پانزدهم آغاز شد. از آنجایی که کشورهای تولید کنند قهوه مسافت بسیاری تا ایران داشتند، ترابری قهوه به ایران مشکلات بسیار داشت. اما نزدیکی تولیدکننده‌های عمده چای نظیر چین به جاده اصلی تجارت آن زمان یعنی جاده ابریشم سبب شد که تجارت و ترابری چای با سهولت بیشتری در ایران صورت بگیرد.

خواص قهوه

از قهوه بیشتر بدانیم
از قهوه بیشتر بدانیم

قهوه نوشیدنی معروفی است که برای ان خواص مختلفی برشمرده شده است. قهوه دارای آنتی اکسیدان بوده و فواید زیادی دارد. البته در کنار این فواید می تواند ضررهایی هم داشته باشد. بیشتر ضررها قهوه در شرایط خاصی ایجاد می گردد و یا مربوط به مصرف بیش از اندازه آن می باشد.

اکنون به خواص و فواید قهوه باز می گردیم و برخی از مهمترین فواید آن را بیان می نماییم.

۱. بالا بردن سطح انرژی و هشیاری

قهوه باعث می‌شود کمتر احساس خستگی کنید و هشیاری شما را بالا می‌برد. این خاصیت به خاطر وجود یک ماده‌ی محرک در قهوه به نام کافئین است. این ماده، رایج‌ترین ماده‌ی روان‌گردان در دنیا است.

به عبارت ساده، پس از نوشیدن قهوه، کافئین جذب جریان خون می‌شود. این ماده پس از عبور از ایست بازرسی مغز، به سیستم اعصاب مرکزی می‌رسد. کافئین پس از ورود به سیستم اعصاب مرکزی، به سراغ آدنوزین (عامل احساس خستگی و خواب‌آلودگی) می‌رود و مانع فعالیت آن می‌شود.

کافئین سبب افزایش تولید نوراپی‌نفرین و دوپامین می‌شود. نوراپی‌نفرین برای حفظ دقت، کنترل احساسات، یادگیری و ادراک ضروری است و دوپامین عامل توانایی، انرژی و لذت است.

آزمایش‌های کنترل‌ شده‌ی بسیار روی انسان‌ها، نشان می‌دهد قهوه، جنبه‌های مختلفی از عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد، برای نمونه: حافظه، خلق و خو، هشیاری، انرژی، زمان واکنش و عملکرد شناختی.

۲. خاصیت چربی‌ سوزی

کافئین تقریباً در تمام مکمل‌های چربی‌ سوزی موجود در بازار، وجود دارد. دلیل استفاده از این ماده در چربی سوزها را می توان چنین بیان کرد: کافئین یکی از معدود مواد طبیعی است که خاصیت چربی‌سوزی آن، در عمل، اثبات شده است.

مطالعات متعدد نشان می‌دهد کافئین می‌تواند میزان سوخت و ساز بدن را ۳ تا ۱۱ درصد بالا ببرد. مطالعات دیگر حاکی از آن است که کافئین می‌تواند چربی‌سوزی را به اندازه‌ی ۱۰ درصد در افراد چاق و ۲۹ درصد در افراد لاغر، افزایش دهد.

توجه: با مصرف طولانی‌مدت قهوه، این اثرات کم می شود.

۳. بهبود عملکرد فیزیکی

کافئین موجود در قهوه، سیستم عصبی را تحریک می‌کند. این کار سبب می‌شود، سیگنال‌ شکستن چربی بدن به سلول‌ها فرستاده شود.

کافئین همچنین سطوح اپی‌نفرین (آدرِنالین) خون را نیز بالا می‌برد. بدن انسان به وسیله‌ی افزایش آدرنالین، به استرس‌های فیزیکی و احساسی، پاسخ می‌دهد.

کافئین موجب شکستن چربی در سلول‌های چربی می شود. این چربی‌‌ها در قالب اسیدهای چرب آزاد و منبع سوخت، وارد جریان خون می‌شوند. به غیر از مغز که سوزاندن قندها را ترجیح می دهد، سایر قسمتها چربی را دوست دارند. در واقع ماهیچه‌های قلبی و اسکلتی، اسیدهای چرب را ترجیح می‌دهند.

با وجود این آثار، عجیب نیست کافئین بتواند عملکرد فیزیکی را به طور میانگین ۱۲-۱۱ درصد، بالا ببرد. به همین دلیل است که نوشیدن قهوه، نیم ساعت قبل از بیرون رفتن از خانه انرژی شما را افزایش می دهد.

۴. دارا بودن برخی مواد غذایی ضروری

قهوه چیزی بیش از یک نوشیدنی سیاه رنگ است. بسیاری از همین مواد مغذی که در دانه‌های قهوه وجود دارند، در نوشیدنی نهایی نیز یافت می‌شوند.

یک فنجان قهوه حاوی مواد مغذی زیر است:

ریبوفلاوین (ویتامین ب۲): تامین‌کننده‌ی ۱۱ درصد از میزان توصیه شده‌ی روزانه

پانتوتنیک اسید (ویتامین ب۵): تامین‌کننده‌ی ۶ درصد از میزان توصیه شده‌ی روزانه

منگنز و پتاسیم: تامین‌کننده‌ی ۳ درصد از میزان توصیه شده‌ی روزانه

منیزیوم و نیاسین (ویتامین ‌ب۳): تامین‌کننده‌ی ۲ درصد از میزان توصیه‌ شده‌ی روزانه

بنابراین قهوه، می تواند برخی از مواد مورد نیاز بدن را تأمین نماید.

۵. کاهش خطر دیابت نوع ۲

بیماری قند یا دیابت به معنای بالا رفتن قند خون است. این بیماری دو نوع است. نوع ۲، در اثر سبک زندگی ایجاد می گردد.

دیابت نوع ۲ یک بیماری بسیار جدی و شایع است. هم‌اکنون حدود ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به آن مبتلا هستند. در این نوع دیابت، بدن انسولین تولید می‌کند، اما یا میزان آن کافی نیست یا بدن نمی‌تواند از انسولین تولید شده استفاده کند. در این شرایط، قند موجود در بدن نمی‌تواند وارد سلول‌های بدن شود و در اثر تجمع آن، بدن دچار نارسایی می‌شود.

بنا به برخی دلایل، میزان ابتلا به دیابت نوع ۲ در کسانی‌ که قهوه مصرف می‌کنند، به طور چشمگیری پایین است. مطالعات نشان می‌دهد ریسک ابتلا به این بیماری در افرادی که بیشترین میزان قهوه را مصرف می‌کنند، ۲۳ تا ۵۰ درصد کمتر است. نتایج یک بررسی دیگر نیز حاکی از کاهش ۶۷ درصدی احتمال ابتلا به این بیماری است.

طبق بررسی‌های‌ گسترده‌‌ از داده‌های ۱۸ تحقیق روی مجموع ۴۵۷۹۲۲ نفر، نوشیدن روزانه یک فنجان قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۷ درصد کاهش می‌دهد.

۶. پیشگیری از بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر رایج‌ترین نوع اختلال عملکرد مغزی و دلیل عمده‌ی زوال عقل در سراسر دنیا است. این بیماری چند سالی است که گسترش بیشتری یافته است.

معمولاً افراد بالای ۶۵ سال به این بیماری مبتلا می‌شوند. متاسفانه، هیچ درمان شناخته شده‌ای برای آلزایمر وجود ندارد. با وجود این، کارهای زیادی را می‌توان برای پیشگیری از این بیماری انجام داد. تغذیه سالم و ورزش، انجام فعالیتهای مختلف، انجام فعالیت فکری، برخی بازیها مانند پرتاب دارت، فوتبال دستی و… از موارد پیشگیری از این بیماری هستند.

نوشیدن قهوه هم می‌تواند به طور شگفت‌آوری مؤثر باشد.طبق تحقیقات انجام شده، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در کسانی که قهوه مصرف می‌کنند، بیش از ۶۵ درصد کمتر است.

۷. مؤثر در پیشگیری از بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون دومین بیماری رایج در حیطه‌ی عملکرد مغز است. این بیماری در اثر مرگ سلول‌های ترشح‌کننده‌ی دوپامین (یک انتقال‌دهنده‌ی عصبی) به وجود می‌آید. مانند آلزایمر، برای پارکینسون هم هیچ درمان شناخته‌ شده‌ای وجود ندارد که این امر اهمیت پیشگیری از آن را دو چندان می‌کند.

طبق مطالعات انجام شده، مصرف قهوه خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را بین ۳۲ تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد.

در این مورد، به نظر می‌رسد خود کافئین به وجود آورنده‌ی این اثر است. بنابراین، کسانی که قهوه‌‌ی بدون کافئین مصرف می‌کنند از ریسک پارکینسون در امان نیستند.

۸. حفاظت از کبد

کبد عضو شگفت‌انگیزی است که صدها عملکرد مهم در بدن را انجام می‌دهد. بیماری‌های متعددی از جمله هپاتیت و کبد چرب، ااز بیماریهای شایع کبد می باشند.

بسیاری از این بیماری‌ها منجر به حالتی در کبد می‌شوند که به آن سیروز کبدی می‌گویند. در این بیماری، کبد به دلیل عفونت مزمن، فرسوده می‌شود.

ثابت شده است که قهوه می‌تواند در برابر سیروز، از کبد محافظت کند. کسانی‌ که هر روز ۴ فنجان یا بیشتر قهوه ‌می‌نوشند، ۸۰ درصد کمتر در معرض این بیماری هستند.

۹. خاصیت ضد افسردگی و شادی‌آور

افسردگی یک اختلال روحی جدی است که کیفیت زندگی را تا حد زیادی پایین می‌آورد. این بیماری به طور باورنکردنی شایع است و هم اکنون حدود ۴.۱ درصد مردم امریکا دچار افسردگی شدید هستند.

طبق مطالعه‌‌ای که از سوی دانشگاه هاروارد انجام شد و در سال ۲۰۱۱ به چاپ رسید، زنانی که هر روز ۴ فنجان یا بیشتر قهوه می‌خوردند، ۲۰ درصد کمتر دچار افسردگی می‌شدند.

در مطالعه‌ی دیگری که روی ۲۰۸۴۲۴ نفر انجام شد، دریافتند کسانی که هر روز ۴ فنجان یا بیشتر قهوه می‌خوردند، ۵۳ درصد کمتر دست به خودکشی می‌زدند.

۱۰. پیشگیری از برخی انواع سرطان

سرطان یکی از شایع‌ترین دلایل مرگ در دنیا است. عامل سرطان، رشد کنترل نشده‌ی سلول‌ها در بدن است.

قهوه، در برابر انواعی از سرطان از جمله سرطان کبد و روده‌ی بزرگ، خاصیت دفاعی دارد. سرطان کبد، سومین دلیل عمده‌ی مرگ در دنیا است، در حالی که سرطان روده بزرگ در رده‌ی چهارم قرار دارد.

مطالعات نشان می‌دهد ریسک ابتلا به سرطان کبد در افرادی که قهوه مصرف می‌کنند، ۴۰ درصد پایین‌تر است.

طبق تحقیقی که بر روی ۴۸۹۷۰۶ نفر انجام شد، خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ در کسانی که روزانه ۴ یا ۵ فنجان قهوه می‌خوردند، ۱۵ درصد کمتر بود.

مؤسسه چاپ و نشر سلام، متخصص در طراحی، تولید و چاپ انواع جعبه و کارتن از جمله کارتن بسته بندی قهوه می باشد.

۱۱. کاهش خطر ابتلا به سکته قلبی

شاید این سخن باعث تعجب شما شده باشد. برخی از مطالب علمی بیان می کنند که قهوه موجب افزایش بیماریهای قلبی می گردد. اما با توضیح زیر مطلب روشن می شود.

کافئین می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود. البته اثر آن اندک است (بین ۳ تا ۴ mm/Hg). اگر قهوه را به طور منظم مصرف کنید، معمولاً این اثر از بین می‌رود.

با وجود این، ممکن است در برخی افراد، این اثر ماندگار باشد، بنابراین اگر فشار خون بالا دارید، در مصرف قهوه احتیاط کنید.

با این وصف، مطالعات انجام شده با این افسانه که قهوه، خطر بیماری‌ قلبی را افزایش می‌دهد، مغایر است. در واقع، شواهدی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه زنانی که قهوه می‌خورند، کمتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند.

برخی تحقیقات نیز نشان می‌دهد قهوه‌خورها ۲۰ درصد کمتر دچار سکته‌ی قلبی می‌شوند.

۱۲. افزایش طول عمر

 قهوه احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد، بنابراین، منطقی به نظر می‌رسد که منجر به افزایش عمر انسان شود.

در واقع، تحقیقات مشاهده‌ایِ بسیاری حاکی از آن است که خطر مرگ در دوستداران قهوه کمتر است.

در دو مطالعه‌ی بسیار گسترده، نوشیدن قهوه به مدت ۱۸ تا ۲۴ سال، با ۲۰ درصد کاهش خطر مرگ‌ و میر در مردان و ۲۶ درصد در زنان، همراه بود.

این اثر به ویژه در مبتلایان به دیابت نوع ۲ قوی‌تر است. در یک مطالعه‌ی ۲۰ ساله روی بیماران دیابتی که قهوه می‌خوردند، مشاهده شد که میزان مرگ و میر در آنها، ۳۰ درصد کاهش یافت.

۱۳. منبع آنتی‌اکسیدان‌ها‌

آنتی اکسیدانها مواد لازم می باشند و موجب از بین بردن اثرات مواد و یا اشعه‌های زیان‌آور هستند. با توجه به نوع زندگی امروزه و خطر مواجهه با مواد مختلف زیان آور، مصرف آنتی اکسیدانها، اهمیت فوق‌العاده‌ای می یابد.

وجود مقادیر سرشار آنتی‌اکسیدان در قهوه موجب شده تا از جمله نوشیدنیهای سلامت‌زا محسوب گردد. آنتی‌اکسیدان‌ها نقش مهمی در پیشگیری از سرطان، پیری پوست و غیره دارند.

روش تهیه قهوه

کارتن بسته بندی قهوه
کارتن بسته بندی قهوه

قهوه به روشهای مختلفی آماده و سرو می شود.

روش تهیه قهوه سیاه (قهوه بدون افزودنی)

قهوه سیاه به معنای قهوه بدون افزودنی به روشهای مختلفی سرو می شود.

۱ – Drip Coffee:

این نوع روش تهیه قهوه را می توان یک روش بسیار قدیمی و کلاسیک معرفی کرد. این نوع قهوه با استفاده از وسیله ای به نام قهوه ساز برقی چکه‌ای به همراه فیلتر کاغذی آماده می شود.

اگر جز دوستدارن قهوه باشید می توان گفت باید این نوع قهوه را امتحان کرده باشید و طبیعتاً می‌دانید که آن را دوست دارید یا نه، اما اگر امتحان نکرده اید توصیه می کنیم که حتماً یکبار این نوع طرز تهیه قهوه را امتحان کنید.

۲ –Espresso:

قهوه اسپرسو یک نوع قهوه است که در شات سرو می‌شود و اندازه آن تقریباً حدود ۳۰ میلی‌لیتر است. منشأ اسپرسو از کشور ایتالیا است. اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز تهیه می‌شود به‌این‌ترتیب که آب داغ از پودر قهوه با فشار حداقل ۹ بار عبور داده می‌شود.

روی اسپرسو لایه‌ای فوم(کف خامه‌ای طلایی_قهوه‌ای) تشکیل می‌شود. این نوع قهوه پایه بسیاری از انواع دیگر قهوه ها می باشد؛ که برای یادگیری طرز تهیه قهوه با آن می‌توانید به مطلب طرز تهیه قهوه اسپرسو با اسپرسوساز برقی مراجعه نمایید.

۳ –Batch Brew:

این نوع طرز تهیه قهوه شبیه به قهوه قطره‌ای است اما غالباً با دستگاه‌های بزرگ‌تر تهیه می‌شود. بسیاری از کافی‌شاپ‌های حرفه‌ای و تخصصی این نوع قهوه را تهیه می‌کنند. اگر می‌خواهید یک فنجان قهوه خوش‌طعم بدون افزودنی بنوشید، این گزینه بسیار عالی است.

۴ – Americano:

این نوع قهوه، درواقع نوعی اسپرسو رقیق‌شده با آب است که دو برابر میزان قهوه اسپرسو آب جوش به آن اضافه می‌شود و از قهوه قطره‌ای کمی سنگین‌تر است. عطر و طعم این نوع قهوه کمی دودی و ملایم است.

۵ – Pour Over:

پوراور شبیه به قهوه قطره‌ای است با این تفاوت که توسط باریستا و به‌صورت دستی دم می‌شود. معمولاً کسی که قهوه را آماده می‌کند از کمکس یا وی ۶۰ استفاده می‌کند و آب را به‌آرامی به آن اضافه می‌کند. این نوع طرز تهیه قهوه از روش هایی می باشد که قطعا ما به شما توصیه می کنیم.

۶ – Turkish Coffee:

قهوه ترک، قهوه آسیاب شده بسیار ریزی است که در قهوه‌جوش ترک (ایبریک) تهیه می‌شود و ممکن است همراه با شکر سرو شود. این نوع قهوه فقط در ترکیه استفاده نمی‌شود بلکه در اروپای شرقی و خاورمیانه نیز طرفداران بسیاری دارد.

روشهای تهیه قهوه که کمتر شناخته‌شده

در این قسمت به توضیح چند روش پرداخته می شود که کمتر شناخته شده هستند.

۷ – Ristretto:

نصف قهوه اسپرسو است و تفاوت اصلی آن در درجه آسیاب نیز می باشد که ریزتر است، به همین تغییرات می باشد که قهوه قوی‌تر ولی کمتر در فنجان خواهیم داشت.

۸ – Doppio:

واژه‌ای ایتالیایی است که برای اسپرسو دبل (دوبل) استفاده می‌شود.

۹ – Long Black:

عبارتی استرالیایی است که برای طرز تهیه قهوه آمریکانو استفاده می‌شود.

۱۰ – Siphon Coffee:

این نوع قهوه با دستگاه شیشه‌ای به نام سایفون (Siphon) یا قوری خلأ تهیه می‌شود. این دستگاه برای تهیه قهوه از خلأ استفاده می‌کند.

این نوع قهوه معمولاً در کافی‌شاپ‌های خاص و در حضور مشتری تهیه می‌شود، روش تهیه قهوه با سایفون جسورانه و البته ظریف است.

۱۱ – Aeropress:

این نوع از روش تهیه قهوه با استفاده از چیزی شبیه به یک سُرنگ بزرگ تهیه می‌شود. این نوع دم کردن، ترکیبی از غوطه‌ور کردن قهوه و فشار است.

با استفاده از فشار هوا قهوه دم‌کرده از طریق فیلتر کاغذی عبور داده می‌شود. کیفیت این نوع قهوه عالی است درعین‌حال که راهی ارزان و آسان برای تهیه قهوه در خانه هم است.

روش تهیه قهوه‌ بر پایه شیر

اکنون به توضیح چند روش برای آماده کردن قهوه بر پایه شیر توضیح داده می شود.

۱۲ – Cappuccino:

کاپوچینو یکی از رایج‌ترین انواع قهوه است. از دوشات قهوه اسپرسو و مقدار مساوی شیر جوشیده و کف یا فوم شیر روی آن استفاده شده است.

۱۳ – Cafe Au Lait:

نوعی قهوه لاته است که با قهوه فرانسه درست می شود و  در فنجان مانند کاپوچینو سرو می‌شود.

۱۴ –Latte:

با سه اسم قهوه لاته، کافه لاته یا لاته شناخته‌شده است. یک نوشیدنی قهوه بر پایه شیر است که از دهه ۸۰ در آمریکا رواج پیداکرده است.

لاته شبیه به کاپوچینو است اما حجم شیر آن بیشتر و کف شیر روی آن کمتر است. این نوع قهوه در فنجان‌های سرامیکی همراه با تزیینات خاص لاته آرت روی آن، سرو می‌شود.

۱۵ – Caffè Macchiato:

کافه ماکیاتو در واقع یک شات اسپرسو است که کف نازکی از شیر روی آن قرار دارد و حتماً باید حداقل ۸۰ درصد آن، قهوه سیاه باشد.

۱۶ – Latte Macchiato:

نام لاته ماکیاتو کمی گیج‌کننده است چون این نام ترکیبی از لاته و ماکیاتو است، درحالی‌که قهوه‌ای کاملاً متفاوت با این دو مدل است.

این نوع قهوه در لیوان شیشه‌ای بلند همراه با شیر جوشیدِه و کف کرده و یک شات اسپرسو سرو می‌شود. در این نوع روش تهیه قهوه ابتدا شیر و کف در لیوان ریخته می‌شود و بعد اسپرسو را به آن اضافه می‌کنیم.

۱۷ – Cortado:

منشأ طرز تهیه قهوه کورتادو بر پایه شیر است که از اسپانیا و کوبا سرچشمه می‌گیرد؛ و شبیه به کاپوچینو است اما شیر کمتری دارد. از این‌ رو این روش جایگزینی قوی برای سایر نوشیدنی‌های قهوه بر پایه شیر است.

۱۸ – Gibraltar:

این قهوه مشابه Cortado است با این تفاوت که در لیوان سرو می‌شود و همچنین به قهوه Blue Bottle نیز معروف است.

۱۹ – Flat White:

این قهوه در واقع نام استرالیایی کافه لاته است که به‌جای لیوان‌های شیشه‌ای بلند، معمولاً در فنجان‌های کوچک سرامیکی سرو می‌شود و کف شیر آن کمتر است.

۲۰ – Mocha:

همان کاپوچینو است که به‌جای یک شات اسپرسو، از هات چاکلات (شکلات داغ) در آن استفاده می شود و گزینه ای جذاب برای دوست داران طعم شکلاتی می باشد.

۲۱ – Espresso con Panna:

نوعی روش تهیه قهوه با اسپرسو می باشد که با مقدار زیادی خامه زده‌ شده روی آن سرو می‌شود.

۲۲ – Affogato:

اسپرسو آفوگاتو بیشتر از نوشیدنی قهوه، نوعی دسر است که معمولاً در کاسه‌های کوچک شامل یک اسکوپ بستنی وانیلی و یک شات اسپرسو سرو می‌شود.

۲۳ – Bulletproof Coffee:

این قهوه از ترکیب کره آب نشده و یک نوع روغن نارگیل به نام MCT تهیه می‌شود و به دلیل داشتن کالری زیاد جایگزین مناسبی برای صبحانه است. این قهوه به کاهش وزن و افزایش حافظه کمک می‌کند.

۲۴ – Irish Coffee:

قهوه ایرلندی نوعی کوکتل است که شامل قهوه داغ مخلوط با ویسکی و شکر قهوه‌ای است. روی این قهوه خامه زده‌شده ریخته می‌شود.

روش تهیه قهوه یخی یا ICE COFFEE

آیس کافی، یا قهوه یخی، روش دیگری از سرو قهوه است. برای تهیه قهوه یخی نیز روشهای مختلفی وجود دارد. در ادامه به توضیح این روشها پرداخته می شود.

۲۵– Japanese Ice Coffee:

برای تهیه قهوه یخ ژاپنی، نیمی از مقدار آب معمول با تکه‌های یخ جایگزین می‌شود و قهوه دم کشیده مستقیما روی یخ ریخته می‌شود. این نوع قهوه طعم خوبی دارد.

۲۶ – Ice Americano:

برای تهیه قهوه آیس آمریکانو، دوشات اسپرسو در لیوانی پر از یخ ریخته می‌شود. این روش در بسیاری از کافه‌ها کاربرد دارد.

۲۷ – Ice latte:

برای درست کردن آیس لاته، مانند کافه لاته، قهوه روی لیوانی پر از یخ ریخته می‌شود و کف شیر روی آن ریخته می‌شود.

۲۸ – Cold Brew:

در این روش تهیه قهوه آب سرد و دانه آسیاب شده قهوه به مدت ۲۴ ساعت خیسانده می‌شود. به دلیل استفاده نکردن از آب داغ در این روش، اسیدیته آن بسیار پایین است.

۲۹ – Cold Drip:

در این روش دم کردن، آب سرد به‌صورت قطره‌ای از قهوه عبور داده می‌شود. هرچند طعم قهوه در این روش از Cold Brew بیشتر است اما همچنان اسیدیته آن کم است.

۳۰ – Nitro Coffee:

اخیراً نیترو کافی به عنوان یک قهوه تازه محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در این روش، قهوه روی شیر ریخته می‌شود. قهوه با نیتروژن دم می‌شود از همین رو دارای حباب است.

۳۱ – Espresso Tonic:

یکی از معروف‌ترین روش‌های سرو قهوه در این سال ها اسپرسو تونیک است که این نوشیدنی یک شات اسپرسو یا گاهی اوقات قهوه ساده و غلیظ است که روی آب تونیک ریخته می‌شود. اسپرسو تونیک با یخ، یک‌ تکه لیمو یا چند برگ رزماری سرو می‌شود.

مؤسسه چاپ و نشر سلام، متخصص در طراحی، تولید و چاپ انواع جعبه و کارتن از جمله کارتن بسته بندی قهوه می باشد.

روش تهیه قهوه‌های کمیاب

در این قسمت به توضیح قهوه‌های کمیاب می پردازیم.

۳۲ – Cascara:

می‌توان این قهوه را چای_قهوه نامید که از پوسته و خمیر گیلاس قهوه خشک‌شده، تهیه می‌شود. روش دم کردن آن شبیه به دم کردن چای است. رنگ قرمز طلایی و طعم میوه‌ای شیرین دارد. کافئین آن از قهوه معمولی کمتر است.

۳۳ – Geisha:

در ده سال گذشته، این قهوه گران‌ترین و پرفروش‌ترین قهوه در جهان بوده است. دانه‌های این نوع قهوه درازتر از دانه‌های معمولی است و دارای طعم‌های ترنج، یاس و هلو است. در سال ۲۰۱۸ گران‌ترین قهوه Geisha به قیمت ۸۰۳ دلار برای هر پوند فروخته شد. باکیفیت‌ترین Geisha در پاناما یافت می‌شود.

۳۴ – Pacamara:

این نوع قهوه گاهی با Geisha مقایسه می‌شود هرچند که طعم کاملاً متفاوتی دارد. اندازه دانه Pacamara در مقایسه با سایر انواع قهوه‌ها بزرگ‌تر است و در السالوادور کشت می‌شود.

۳۵ – Liberica:

به‌طورکلی قهوه سه گونه نژاد دارد. بیشتر قهوه‌های مخصوص از خانواده عربیکا تهیه می‌شود. برای قهوه‌های فوری و سایر انواع تجاری از قهوه روبوستا استفاده می‌شود. لیبریکا گونه کمیاب و خاصی است که امروزه بیشتر در فیلیپین رشد می‌کند و تا ۲۰ متر ارتفاع دارد. این‌گونه بسیار مغذی است.

۳۶ – Kopi Luwak:

درواقع روشی خاص برای پردازش قهوه است که در اندونزی رایج است. در این روش، زباد نخلی یا گربه زباد، گیلاس قهوه را می‌خورد و آن را دفع می‌کند. بسیاری از مردم معتقدند این روش عطروطعم بی‌نظیری به قهوه می‌بخشد.

اما کارشناس قهوه بر این باور هستند که این روش، برآمده از فیلم هالیوودی باکت (The Bucket List) است و اصالت ندارد. علاوه بر این‌که این روش پردازش قهوه درواقع بهره‌کشی از حیوانات است.

۳۷ – Honey Processed Coffee:

در این روش از عسل استفاده نمی‌شود و درواقع فقط یک اصطلاح برای پردازش قهوه است. در این روش گیلاس‌های قهوه که زباد آن‌ها را دفع کرده است همراه با لعاب آن خشک می‌شود. در این حالت کمی شبیه به عسل است.

این نوع قهوه در بسیاری از کافی‌شاپ‌های خاص دیده می‌شود و یادآور طعم هلو و توت است.

کارتن بسته بندی

تولیدی کارتن
تولیدی کارتن

موضوع بحث، کارتن بسته بندی قهوه بود. ابتدا به بررسی قهوه پرداختیم و اطلاعاتی در مورد آن بیان کردیم. اما پیش از پرداختن به کارتن بسته بندی قهوه، بهتر است تا اندکی هم از کارتن بسته بندی، صحبت نماییم.

اصطلاح کارتن بسته بندی از دو واژه کارتن و بسته بندی تشکیل شده است.

آشنایی بیشتر با کارتن

کارتن یک اصطلاح فرانسوی می باشد. یک محصول سلولزی است و طی یک فرآیند از رول کاغذ تولید می شود. از پرکاربردترین محصولات در صنایع بسته بندی است و تمام صنایع به نوعی با آن ارتباط دارند. به همین منظور امروزه این صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است.

رشد و توسعه این صنعت به اواخر دهه ۶۰ بر می گردد، زمانی که کسب و کارهای زیادی وارد بازار شدند و برای عرضه محصولات خود به کارتن نیاز داشتند.

شرکت های کارتن سازی همگام با واحدهای تولیدی دیگر رشد می کنند و در توسعه تجارت سهم خاص خودشان را دارند.

برای کالاهای صادراتی نسبت به کالاهای داخلی باید اصول پیچیده تری در نظر گرفته شود و کارتن باید در مسافت های طولانی از محصول محافظت کند.

با روی کار آمدن خریدهای اینترنتی و فعالیت آن ها در فضاهای مجازی، نیاز به کارتن برای ارسال محصولات نیز بیشتر شده است. برای این نوع کسب و کار می توان از کارتن لمینتی و دایکاتی استفاده کرد.

آشنایی بیشتر با بسته بندی

بسته بندی را میتوان نوعی لباس فاخر و زیبا و کارآمد کالا نامید. این بسته بندی در بعضی مواقع هم میتواند زشت و ناکارآمد باشد. اگر شما در انتخاب بسته بندی خود نهایت سلیقه را به خرج دهید میتوانید فروش خود را چندین برابر کنید. موفقیت بسته بندی رابطه مستقیم با بهتر دیده شدن کالا و برندتان دارد. در واقع بسته بندی خوب رابطه مستقیمی با فروش خوب شما دارد.

عملکردهای بسته بندی را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

کاربردی: از جمله عملکردهای کاربردی می توان به حفاظت از محتوی و همچنین تسهیل  و کمک در استفاده از کالا و حم، نگهداری و توزیع آن اشاره کرد. بسته ها در مجموع قیمت ها را کاهش داده و به حفظ محیط زیست کمک میکنند.

ترغیبی: ایجاد انگیزه خرید و معرفی صحیح کالا را میتوان در این دسته قرار داد. بسته بندی هویت کالا را مشخص میکند و بهترین تبلیغ برای محصولات است. 

انواع جعبه قهوه

کارتن بسته بندی قهوه
کارتن بسته بندی قهوه
قهوه ها در انواع مختلف جعبه قرار میگیرند. مثل جعبه های مقوایی، کاغذی و کرافت، در بازارهای موجود بیشتر با بسته بندی های کاغذی و مقوایی عرضه میشوند. به دلیل آنکه این پک ها میتوانند قهوه را از آسیب های موجود همانند نم و رطوبت حفظ کند و ظاهر جذابی نیز به آن بدهد.
جعبه های مقوایی و کاغذی با قابلیت چاپ بالایی که دارند میتوانند طرح ها و رنگ های زیبایی را بر روی جلد جعبه داشته باشند و نظر مصرف کننده را به خود جلب کنند.
کارتن بسته بندی قهوه، یکی از انواع جعبه‌های بسته بندی قهوه می باشد. با توجه به خصوصیات خوبی که کارتن برای بسته بندی قهوه دارا می باشد، استفاده از این نوع بسته بندی سفارش می گردد.

کارتن بسته بندی قهوه

کارتن بسته بندی قهوه
کارتن بسته بندی قهوه
بسته بندی قهوه و کافی میکس عموماً دولایه است. ایتدا قهوه در بسته بندی پلاستیکی قرار می گیرد تا از نم و رطوبت در امان باشد. در مرحله بعد پلاستیک محتوی قهوه در بسته بندی کاغذی و مقوایی قرار می گیرد. این بسته بندی عامل تعیین کننده در انتخاب مشتری است و هرچه جعبه زیباتر باشد فروش محصول بیشتر می شود.
با توجه به اهمیت فراوان جذب مشتری در بازار رقابت، طراحی انواع جعبه و کارتن می باید توسط متخصصان انجام گیرد.
 
مؤسسه چاپ و نشر سلام، متخصص در طراحی، تولید و چاپ انواع جعبه و کارتن از جمله کارتن بسته بندی قهوه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
WeCreativez WhatsApp Support
آماده پاسخ گویی به شما دوست گرامی هستیم
👋 سلام به وبسایت چاپ سلام خوش آمدید
کارشناس فروش